OPE* – טיפים חשובים להצלחה במציאת עבודה ובכלל

כל כך הרבה פעמים אני פוגשת אנשים מוכשרים, בעלי נסיון נדרש והשכלה מתאימה. יש להם את כל הדרוש לאייש משרה מצויינת אך הם לא מצליחים למצוא את המשרה. משהו בתהליך הראיונות והסינון לא עובר טוב.

המועמד לא מצליח להרשים, משהו בו כבוי או לא סבלני וכאשר יש לא מעט מתמודדים על אותה משרה, אני יודעת בליבי שהסיכוי שלו נמוך יותר.

בין אם מדובר בהליך של ראיון אישי ובין אם בדינמיקה קבוצתית, אם תצליח להתחבב על המראיין הסיכוי שלך יהיה טוב יותר לאייש את המשרה.
ומה לגבי עבודה? מיהם האנשים שמצליחים להתקדם בארגון, האם זה העובד החרוץ והמשקיען שיושב שעות ומשקיע על מצגות ועל אקסלים או אולי זה חביבו של המנהל, אותו עובד שדואג להביא למשרד חומוס מאבו-גוש בטענה שיום קודם היה שם בטיול, שיודע לספר את הבדיחה הנכונה בזמן, ומשמש לו גם אוזן קשבת. נכון, גם הוא עובד על מצגות ואקסלים אך משקיע בזה פחות אנרגיה ויחד עם זאת הוא מתקדם יותר ויש לו יכולת השפעה גבוהה יותר על המנהל. את העובד החרוץ והמשקיען – ינסו לשמר במערכת. יתנו לו בונוסים, אולי גם תארים מרשימים אך לו יהיה קשה יותר להתקדם בהררכיה הארגונית.
אז איך עושים זאת? איך מאיישים את המשרה כאשר יש כל כך הרבה מתמודדים מוכשרים? איך מצליחים להתחבב על המראיין ועל הבוס?
הטיפ שלי הוא OPE! ומהו ה-OPE?

O מייצג – Optimistic – טבע האדם הוא כזה, אנו מעדיפים לרוב להיות במחיצת אנשים אופטימיים ולא פסימיים, נעדיף אדם חייכן על פני זעפן, נעדיף אדם בעל חוש הומור על פני אדם רציני וקשוח. הסיבה קשורה בתיאוריית העונג והכאב. אנו נמשכים למה שמעניק לנו עונג, ולרוב עושה זאת האופטימי. (במידה והאדם הזעפן הרציני מושך אותנו יותר – הוא זה שמעניק לנו את העונג).
אז כאשר אתה נמצא בראיון עבודה, הנח שרוב האנשים מעדיפים את האופטימי ושנן לעצמך את המילה Optimistic שוב ושוב, חייך לעצמך במראה לפני ראיון וחייך לאנשים בסביבתך, תאמר לעצמך שהיום אתה מגיע עם אנרגיות חיוביות. מיד תרגיש את ההבדל, העולם יחייך אליך בחזרה.
כאשר אתה במקום העבודה, תשאיר את נטל החיים וקשיי המשפחה מאחוריך, כנס למקום עבודה ברגל ימין ובחיוך (אל תשכח למחוק את החיוך מידי פעם על מנת לא להראות אווילי אך תשאיר את האנרגיות והמצב רוח הטוב איתך).

P- מייצג Patient – כאשר אתה בראיון עבודה או דינמיקה קבוצתית עליך להיות סבלני. בדינמיקה אל תנסה לקפוץ ולהיות הראשון שעונה את התשובה או להיות זה שמתבלט כל הזמן, תן גם לאחרים להתבלט. יחד עם זאת דאג, לא להיות סבלני מדי – אם לא תדבר במהלך המפגש לא ידעו שאתה קיים ושיש לך דעות משלך.
במהלך ראיון עבודה – תן למראין לסיים את השאלה. קח אתנחתא בין משפט למשפט. ספר את קורותיך בסבלנות וביסודיות. דע לשתול מסרים חשובים לך בצורה טבעית, במהלך הראיון.
אל תתפרץ לדברי המראיין או תקטע את דבריו, אל תתווכח איתו (גם אם אינו צודק, עליך לסתור את דבריו בצורה עדינה). שדר אופטמיות, ספר על החוזקות שלך בצורה טבעית במהלך הראיון על ידי דוגמאות חיובית של דברים שקידמת, ניהלת או יזמת.

כעובד בארגון עליך להיות Patient – אל תרוץ לבקש קידום. קודם הוכיח את עצמך, תגיע רגוע למקום העבודה ולא טעון וכועס. למרות, שעדין לא קידמו אותך. אם תשדר שלווה ותיהיה "Cool" ותשדר ביטחון עצמי גבוה יותר. ברגע שאתה משדר ביטחון עצמי אתה משדר למעשה למנהלים שלך שאתה לא דואג – גם אם לא יקדמו אותך, ישנם ארגונים אחרים שבהם אתה יכול למצוא עבודה בקלות. לרוב אם למנהל שלך תיהיה תחושה שהוא בר מזל שיש לו אותך וכי אתה מבוקש בשוק העבודה, הוא לא ירצה לשחרר אותך בקלות. (כמובן שלא צריך להגזים עם זה כי בכל זאת, לכל עובד יש תחליף).

E מייצג Energetic- כמועמד בראיון, רושם ראשוני עליך מתקבל ב-90 שניות הראשונות. רושם ראשוני חשוב מאד בתהליך של ראיונות ודינמיקה קבוצתית כיוון שיש לך במקרה הטוב בממוצע שעה להרשים אדם שזר לך. אנשים שמשדרים אנרגיות, דינמיות הם אנשים מושכים יותר. אנו נעדיף להסתובב עם אדם שהוא דינמי ואנרגטי מאדם רדום ואיטי. מעסיק יעדיף לרוב את העובד האנרגטי כיון שעובד אנרגטי הוא לרוב עובד מהיר וזריז (אם כי יתכן שהוא לא יסודי…). ישנם יוצאים מהכלל – משרות של מתכנתים או חוקרים למשל– שם דינמיות גבוהה מידי עלולה להזיק לך ולכן עליך להתאים את מידת הדינמיות והאנרגיות שאתה משדר למשרה.
איך משדרים אנרגיות ודינמיות? קודם כל אכול ארוחת בוקר טובה, התעמל כשעתיים לפני המפגש עם המראיין, לחץ את ידו של המראיין לחיצת יד חזקה ויציבה (לא ללחוץ חזק מידי), דאג להיות זקוף גם בישיבה, השתמש מידי פעם בידים כאשר אתה מדבר. קצב השיחה שלך – גם הוא מרמז על דינמיות – אדם שמדבר לאט וחושב על כל מילה לא משדר דינמיות גבוהה לעומת אדם שמדבר מהר. אז לא לבלוע את המילים אבל שיחה שוטפת וברורה מתאימה לרוב.
כעובד בארגון- אם אתה מגיע עם אנרגיות גבוהות לאחר שהתעמלת, אתה עובד מהר יותר, מביא תפוקה מהירה יותר, חושב מהר יותר ובקיצור מרשים יותר את המנהלים.

זה לא קסם. OPE הוא מפתח נוסף להצלחה בתחילת הדרך ובשלביה השונים.
אז בהצלחה במקום העבודה ובראיונות. ותשנן את זה:OPE.

• כל הזכויות שמורות לנתיב אישי

עשוי לעניין אותך

הגשת מועמדות כללית